I TARAB, den tredje delen i en trilogi, fokuserar det samtida danskompaniet عطش ATASH عطش på outforskade, underrepresenterade och i vissa sammanhang förbjudna rörelsematerial, healingceremonier och udda rytmiska mönster från det förislamiska kulturarvet bland etniska grupper i Väst- och Centralasien. Danskosmologier såsom till exempel Sama, Ghare Pire Zhan, Hatan och Afar har genomgått flera former av eurokoloniala och islamiska översättningar. Kvinnor har, från att ha varit de främsta utövarna, antingen reducerades till sexualiserade underhållningsdansare eller förbjudits att framföra dessa danser helt och hållet.
Fem dansare förkroppsligar dessa tusenåriga rörelser till virtuose slagverkaren Mohammad Reza Mortazavis komplexa rytmer på de persiska slagverksinstrumenten tombak och daf, live på scen.
TARAB handlar om att föreställa sig en möjlig dialog mellan uråldriga dansvärldar och det samtida dansspråket utan att väja för den koloniala dynamiken mellan de två. "Tarab" uppstår när en kropp hänger sig helt åt musik. Ett förhöjt ögonblick uppstår när kropp och musik förenas i en form av extas.
Efter föreställningen deltar de medverkande i ett samtal på scen, lett av koreografen Gwyn Emberton.
Föreställningen visas som en del av Förbjuden kulturvecka.
Team
Koncept & koreografi: Ulduz Ahmadzadeh
Koncept & scenografi: Till Krappmann
Komposition & livemusik: Mohammad Reza Mortazavi
Dans & koreografi: Desi Bonato, Naline Ferraz, Luca Major, Yiannis Tsigkris, Xianghui Zeng
Ljusdesign: Jan Wielander
Produktion: Mascha Mölkner
Föreställningen är producerad av عطش ATASH عطش samtida danskompani i samproduktion med Tanzquartier Wien.
Med stöd av: Wiens stad, Österrikes federala ministerium för konst, kultur, offentlig förvaltning och idrott.
Residens: Dampfzentrale Bern.
Om koreografen Ulduz Ahmadzadeh
Ulduz Ahmadzadeh är koreograf, scenkonstnär, forskare och konstnärlig ledare för det samtida danskompaniet عطش ATASH عطش, som hon grundade 2012. Hon föddes i Teheran och började dansa i ett land där det fortfarande är förbjudet. Trots den statliga censuren uppträdde hon regelbundet med kompaniet Harekat från 1999 till 2004. Därefter fängslades hon. Efter frigivningen startade hon sitt eget danskompani, som fortsatte att vara mycket kritiskt mot det politiska systemet och uttryckligen tar upp sociopolitiska frågor och kulturella hierarkier. Ahmadzadeh studerade regi vid konstuniversitetet Soureh i Teheran, samtida danspedagogik vid MUK i Wien och social design vid University of Applied Arts i Wien.
Om kompositören och musikern Mohammad Reza Mortazavi
Perkussionisten Mohammad Reza Mortazavi ser inte slagverk enbart som rytmiska instrument. Med sin melodiska och säregna spelstil på de traditionella persiska slagverksinstrumenten tombak och daf, har han skapat en helt egen musikgenre. Mohammad Reza Mortazavi föddes 1979 i Isfahan, två månader efter revolutionen i Iran och har under de senaste 20 åren varit i bosatt i Tyskland där han är verksam som kompositör och musiker.
Om عطش ATASH عطش Contemporary Dance Company
Det som nu kallas عطش ATASH عطش grundades 2012 av Ulduz Ahmadzadeh. Namnet betyder "törst, önskan, begär". Kompaniet fokuserar på projekt med varierade estetiker och arbetar med olika konstnärer för varje projekt, dock alltid med en feministisk, politisk underton, عطش ATASH عطش vill i sina verk utvidga det samtida dansspråket med en vokabulär från Mellanöstern och bryta upp hegemonin av västerländskt dominerad estetik.